AutoCAD ხშირად მიიჩნევა როგორც 2D CAD პროგრამა, თუმცა მას ასევე აქვს უკიდურესად ძლიერი 3D გარემო. მის ხელმისაწვდომად გახდომა ისეთივე მარტივია, როგორც ორიდან ერთ-ერთ 3D სამუშაო სივრცეზე გადართვა, რომლებიც ნაგულისხმევად შედის პროგრამაში. თუმცა, ისევე როგორც ახალ უბანში საცხოვრებლად გადასვლისას ან ახალ სკოლაში მისვლისას, ერთ-ერთი პირველი რამ, რაც უნდა გააკეთო, არის იმის სწავლა თუ როგორ იმოძრაო ახალ სივრცეში. ზუსტად ასე ხდება AutoCAD-ის 3D სამყაროშიც.
სასიამოვნო იქნება იმის ცოდნა, რომ 3D სივრცეში გადიდება და გადაადგილება (პანორამირება) ზუსტად ისე მუშაობს, როგორც 2D-ში, ასე რომ, გარკვეული უპირატესობა უკვე გაქვს. ალბათ უკვე შენიშნე რამდენიმე 3D ხილვადობისა და ნავიგაციის ინტერფეისის ელემენტი, რომლებიც 2D სამყაროშიც ჩანს. მათი გამოყენება იქაც შეიძლება, მაგრამ რეალურად დიდად სასარგებლო არ არის, ამიტომ დიდი ალბათობით, მათ ყურადღებას არ აქცევდი. თუმცა 3D სივრცეში ისინი ნამდვილად გამოსადეგია — და სწორედ ისინი იქნება ამ ბლოგის თემა.
გთხოვ გადახედე ქვემოთ მოცემულ გამოსახულებას. მარცხენა ზედა კუთხეში არსებული ვიჯეტები, რომლებსაც ნომერი 1 აქვს მინიჭებული, ტექნიკურად Viewport Controls (სათვალთვალო ველის კონტროლები) სახელით არიან ცნობილი. ელემენტი #2 არის View Cube (ხედვის კუბი), ხოლო #3 არის Navigation Bar (ან მოკლედ NavBar – ნავიგაციის ზოლი). არსებობს სხვა ადგილებიც, სადაც ამ და სხვა ინსტრუმენტებს იპოვი, თუმცა დღეს ყურადღებას გავამახვილებთ მხოლოდ ამ სამზე, პლუს რამდენიმე კლავიატურისა და მაუსის მეთოდზე.
Viewport Controls (სათვალთვალო ველის კონტროლები)
დავიწყოთ Viewport Control ინსტრუმენტებით. მას სამი ნაწილი აქვს და 3D მოდელთან ურთიერთობის ძალიან ეფექტურ საშუალებას წარმოადგენს.
მარცხენა ვიჯეტი გახსნის Viewport Controls-ს (სათვალთვალო ველის კონტროლებს), შუაში მდებარე ვიჯეტი შეიცავს View Controls-ს (ხედვის კონტროლებს), ხოლო მარჯვენა ვიჯეტი გაძლევს საშუალებას სწრაფად დააკონკრეტო Visual Style (ვიზუალური სტილი).
თუ გინდა, გავყვეთ ცალ-ცალკე ფუნქციებსაც.
შემდეგ სურათში ნაჩვენებია თითოეული ვიჯეტისთვის გამოტანილი მენიუ. როგორც 2D მომხმარებელი, სავარაუდოდ, Viewport-ის კონფიგურაციას Layout-ებს უკავშირებ. თუმცა 3D მოდელირების სამყაროში, სხვადასხვა ხედვის დაყენება Model Space-ში საკმაოდ სასარგებლოა.
View Controls (შუა ვიჯეტი) — ეს არის ძალიან ეფექტური საშუალება, რომ სწრაფად გადართო შენი მოდელი წინასწარ განსაზღვრულ ხედვებზე. ამის დასაყენებლად საჭიროა მხოლოდ ორი კლიკი. შეგიძლია აირჩიო ორთოგონალური პროექციებიდან ნებისმიერი, ან ოთხიდან ერთ-ერთი იზომეტრიული ხედი.
იგივე შეიძლება ითქვას Visual Style-ის დაყენებაზეც. შენი მოდელისა და სამუშაო პროცესის მიხედვით, შეიძლება გინდოდეს, რომ მისი ვიზუალური სახე შეცვალო. ჩვენ შორის ბევრი, ვინც 3D AutoCAD-ში ვმუშაობთ, ირჩევს ერთ სტილს და მუდამ მისი ერთგული რჩება. შენც სცადე თითოეული ვარიანტი — უეჭველად იპოვი იმას, რომელიც შენს სამუშაოს ყველაზე კარგად შეესაბამება.
მოდით, დავაყენოთ ჩვენი მოდელის ზედხედი ისე, რომ გამოჩნდეს SW იზომეტრიულ ხედში და ვიზუალური სტილი დავაყენოთ „Shaded with Edges“ (დაჩრდილული რგოლებით). როცა ხედს დაადგენ, ინტერფეისის ზოგიერთი ელემენტი შეიცვლება. სურათზე ქვემოთ ისინი ან გადიდებულია, ან მითითებულია ისრებით. Viewport Controls-ის ვიჯეტები შეიცვლება, რათა აჩვენოს ამჟამინდელი პარამეტრები. View Cube მობრუნდება, რათა აჩვენოს ამჟამინდელი ხედი. კურსორი მიიღებს 3D სტილს. თუ გინდა, აგიხსნი ზუსტად რას ნიშნავს „Shaded with Edges“ ან რას გამოარჩევს SW იზომეტრიული ხედი სხვა ხედებისგან.
View Cube (ხედვის კუბი)
ახლა განვიხილოთ View Cube. ის კიდევ ერთი ძალიან ეფექტური გზაა ხედის წინასწარ განსაზღვრულ პოზიციაზე გადასართავად. ზედმეტად სიღრმეში არ შევალთ მისი მუშაობის შესახებ, უბრალოდ ვთქვათ, რომ ეს არის ხედვის კუთხის შეცვლის უფრო ვიზუალური და ინტერაქტიული მეთოდი.
View Cube შედგება კუბის ზედაპირებზე, კუთხეებზე და წიბოებზე განლაგებული მონაკვეთებისგან, რომლებსაც კურსორით ირჩევ და ამით განსაზღვრავ ხედს.
ასევე შეგიძლია აირჩიო რომელიმე მთავარი მიმართულება — N (ჩრდილოეთი), S (სამხრეთი), E (აღმოსავლეთი), W (დასავლეთი) — ან მაუსით გადაათრიო ქვემოთ მდებარე წრიული კომპასის გასწვრივ.
როდესაც კურსორს მიიტან View Cube-თან, გამოჩნდება Home icon და მენიუს ჩამოსაშლელი სია. შენი “საწყისი ხედი” (Home View) რომ შეცვალო, უბრალოდ მარჯვენა ღილაკით დააწკაპე View Cube-ზე ნებისმიერ ადგილას და აირჩიე “Set Current View as Home”.
ნავიგაციის ზოლი (Navigation Bar)
და ბოლოს, არის NavBar, რომელიც ჩნდება ნახაზის რედაქტორის მარჯვენა მხარეს და View Cube-ის ქვემოთ. მხოლოდ ერთ ხელსაწყოზე ვილაპარაკებ, თუმცა ის მოიცავს – ზემოდან ქვემოთ – Steering Wheel-ის ინსტრუმენტებს (ეს კიდევ ერთი ცალკე ბლოგპოსტის თემაა), Pan და Zoom ხელსაწყოებს, Orbit ინსტრუმენტებს და ყველაზე ქვემოთ – Show Motion ხელსაწყოს. მოდით, ყურადღება გავამახვილოთ Orbit-ზე.
შენიშნე, რომ ხატულას ქვემოთ არის პატარა ჩამოსაშლელი ისარი. მასზე დაჭერით შეგიძლია დააყენო Orbit-ის რეჟიმი: შეზღუდული ორბიტა (Constrained Orbit), თავისუფალი ორბიტა (Free Orbit) ან უწყვეტი ორბიტა (Continuous Orbit).
კლავიატურისა და მაუსის კომბინაციები (Keyboard/Mouse Combos)
ყველა ზემოხსენებული ინტერფეისის ხელსაწყოს მიუხედავად, რეალურად შენ, როგორც უმეტესობა მომხმარებელთა, ნავიგაციას ძირითადად მხოლოდ მაუსით ან მაუსისა და კლავიატურის კომბინაციებით განახორციელებ. ალბათ უკვე იყენებ მაუსს პანორამირებისა და გადიდებისთვის (და თუ არა — რატომ არა?).
როცა 3D ხედში ხარ, მაუსის შუა ღილაკზე დაჭერა და Shift ღილაკის ერთად გამოყენება გააქტიურებს 3D ORBIT ბრძანებას. ასე რომ, საჭირო არ არის შეწყვიტო მუშაობა და ეკრანზე შესაბამისი ინსტრუმენტის ძებნა დაიწყო — შენი ხელები უკვე მზად არიან მოქმედებისთვის, გამოიყენე ისინი!
გიყვარს Free Orbit-ის გამოყენება? პრობლემა არ არის — უბრალოდ დაამატე Ctrl ღილაკიც, რაც ნიშნავს, რომ Shift/Ctrl + მაუსის შუა ღილაკი ერთად იყენებ ორბიტის თავისუფალ რეჟიმის.
დაიწყე მუშაობა 3D-ში
თუკი AutoCAD-ს ჯერ კიდევ მხოლოდ 2D ინსტრუმენტად იყენებ, დიდი შანსია, მალე 3D სამუშაო სივრცეზეც მოგიწიოს გადასვლა. ახლა სწორედ კარგი დროა, რომ გაიცნო შენი ახალი სივრცე და როგორ იმოძრაო მასში ეფექტურად.
ყველა მეთოდი, რომელიც დღეს განვიხილეთ, მნიშვნელოვანია და გამოსადეგი. სცადე თითოეული მათგანი და აღმოაჩინე, რომელი შეგესაბამება ყველაზე მეტად. როცა შენს სამუშაოში 3D ეტაპიც დადგება, უკვე წინსწრებით იქნები მზად და ერთი ნაბიჯით წინ იქნები.
სტატიის წყარო: www.autodesk.com